Deviation met stop and go penalties naar Banneux

De rit naar Banneux betekend vaak dat ineens de animo bij de A groep erop achteruit gaat en ineens de B groep groter is. Dus nadat een grote groep B rijders richting Clermont vertrokken was vertrokken 4 elite rijders richting Banneux en eentje daarvan had nog een heel drukke agenda voor de zaterdag middag.
Vanwege de zware stortregens en bijgevolg overstromingen in de Voerstreek, Dalhem en Soumagne was de verwachting dat het mogelijk moeilijk ging worden om de rit naar Banneux te kunnen voltooien.  Ondanks dat riviertjes Voer, Berwinne en Vesdre allen nog een enorme hoeveelheid bruin en kolken water bevatten waren de overstromingen op de route inmiddels voorbij maar de betekende niet dat wij ongehinderd konden doorrijden.
In Eisden, vlak voor de separatie met de rest van de groep reed de Houtworm lek en hij ging vervolgens zijn reparatiekunsten aan ons tonen. Eerst wilde hij de band vervangen zonder het wiel te demonteren, daarna heeft hij 5 minuten in zijn reserve band zitten pompen terwijl die meer lekken had dan de band die hij
Deverwijderd had. Nadat ondergetekende de originele band van een patch had voorzien begon de tweede akte van deze voorstelling: proberen de band weer te monteren. Uiteindelijk konden toch onze weg vervolgen en de Houtworm maakte linksomkeer via de paaltjes weg.
Na de grens konden wij aansluiten bij een 8tal renners van Caja Rural, die blijkbaar aan het trainen waren voor de Hammer Series. Het tempo was goed te volgen maar helaas reden ze in Berenau een andere richting uit.
Voor Dalhem kwamen we het eerste “Deviation” bord tegen maar we reden stug door. In Dalhem was het centrum voor alle verkeer afgesloten vanwege werkzaamheden, gelukkig konden we via een voetgangerspassage doorrijden. Hierna misten we de afslag naar Blegny en reden maar door via House over de brede en vooral drukke wegen.
Richting Soumagne stond het volgende “Deviation” bord, daarna een rood bord met witte balk. Omdat wij geen andere route wisten probeerden wij maar voorzichtig langs de kant van de weg door te rijden maar dat leek toch te gevaarlijk. Dan maar op de kaart kijken en naar rechts want dat leek een oplossing. Helaas stopte het asfalt bij het stort dus konden we weer terug om door het uitgegraven deel van de weg toch de weg te vervolgen.
Tussen Soumagne en Olne de volgende “Deviation” maar hier zagen wij dat er al een verse 1e asfalt laag lag dus deze beklimming konden wij zo goed als normaal volgen.
Afdalend van Olne naar Nessonveaux  ineens een stoplicht bij werkzaamheden aan de weg.
Pas hierna konden wij ongestoord doorrijden naar Banneux waar we van de vlaai en koffie konden genieten naar ons gebracht door een nieuwe lichting serveersters bij de bakker in Tancremont.
De terugweg dan: Tussen Grand en Petit Rechain dook het volgende “Deviation” bord op, wederom probeerden wj door te rijden in de hoop een doorgang voor de fiets te vinden. Maar 200m voor de kerktoren van Petit Rechain konden we niet verder. Eerst in de buurt nog zoeken over opritten en halve veldwegen maar toen maar weer terug naar het Deviation bord. De getoonde omweg ging echter ook weer via een “route interdit” waardoor we uiteindelijk via Verviers en Dison 11km en een hoop hoogtemeters aan de goede kant van de eerder genoemde Kerktoren uitkwamen.
Afdalend naar Charneux moest er weer een stop worden gemaakt om een stekende wesp uit de helm te halen. Gelukkig waren daarna de wegen open maar overal stroomden er nog tijdelijke riviertjes over de weg en de gevolgen van overstroming waren overal zichtbaar.
Op de oude Molenweg vlak bij Vijverdal was het serieus prijs, vlak voor ons had net een Scooter een andere racefietser aangereden en er zat een schreeuwende fietser, met schijnbaar gebroken schouder in de berm en er lag een bromfietser met schijnbaar gebroken enkel op de grond. De Specialized racefiets had de voorvork helemaal afgebroken. Nadat we hadden geholpen de weg vrij te maken en ons ervan verzekerd hadden dat een Ambulance onderweg was reden we maar door om vervolgens in oud Geulle weer te moeten stoppen en ditmaal was het omdat de Maasvallei renners te laten passeren. Na weer een pauze van een kwartier konden terugrijden en konden we net voor de volgende passage het nieuwe fietspad tussen langs het kanaal oprijden.
Al met al toch nog een gemiddelde van 26,5km/u