17 September: Maaskantroute

Met 8 man vertrokken we aan de Maaskantroute nummer 2, deze had ook net zo goed Maaskantroute nummer 1 of 3 kunnen heten want maaskantroute nummer 1 bestaat niet meer en doordat veel nieuwe nummertjes zijn toegevoegd is de oorspronkelijke route 2 niet meer rijdbaar. Maar goed: met 8 man reden we dus de Maasbrug over en tot onze verbazing verscheen er voor ons nog een lid aan de horizon. Hadden we nu al de (uiterst uitgedunde) B groep ingehaald? Nee het was Jan C. die dacht dat hij de laat was en daardoor eerder als de rest van de groep aan de rit was begonnen. Zowel Gied als Eric hadden de nummertjes op het stuur geplakt dus kon het eigenlijk niet fout gaan, en behalve dat knooppunt 75 vervangen is door 70 bleek de route ook geheel t kloppen. Het is echter wel duidelijk geworden dat er een praktische maximum gemiddelde snelheid aan deze Maaskant route zit.  Zoals gebruikelijk de laatste tijd werd er ondanks tegenwind behoorlijk doorgereden, het leek erop dat we een gemiddelde van ruim boven de 30 gingen halen. Maar als je zo hard rijdt dan heb je te weinig tijd om de richtingwijzers naar het volgende knooppunt te lezen. Als gevolg hiervan misten we verschillende keren een afslag en moesten we omdraaien om langzaam weer op gang te komen. Het idee werd geopperd om een handtekeningen actie te starten opdat het lettertype op de richtingaanwijzers zodanig vergroot wordt dat dit geen probleem meer hoeft te zijn. Steeds meer fiets terrassen blijken nog gesloten op het tijdstip dat wij onze pauze willen nemen. Na een vijftal gesloten locaties vonden we uiteindelijk in het dorpje Meeuwen een brasserie waar we welkom waren. Toen wij in Kotem het fietspad naast de autoweg wilden oprijden kwam er een auto achteruit naar beneden gereden. Welke gekke Belg rijdt daar nu met een Auto naar boven? werd er geroepen, maar die gekke Belg had een geel kenteken met zwarte letters. Thuisgekomen was de gemiddelde snelheid nog altijd 29.5 km/u en de afgelegde weg 105km.

(GPS)